Изпрати стари снимки от Видин и областта

Молитвен килим на Осман Пазвантоглу изработен във Видин - 1800 година

История - Турско робство

еврейски килим Ритуален килим за стена с надпис върху метална табела, в цвят бордо, с флорални мотиви и корона, изработен от памук, 158/136 см
Украса - ваза с лалета, обградени с корона и колони
Описание:
Правоъгълният килим е от една основна част, декорирана в центъра с арка, подкрепена от две колони, около които има други две свободностоящи колони. Арката и около ваза с лалета, а върху нея е короната на Австрийската империя. Всяка от двете свободни колони е с орнаменти с надписи на иврит, които се четат от дясно на ляво. Съдържа информация за дата и годината на завършване и пише, че е посветен на Господ чрез посредничеството на равин Рафаел Авраам Ашкенази.
Състояние
Липсват седем от халките за окачване и няколко метални свитъка и табели

еврейски килим

Бележки
Килимът е изработен във Видин, укрепен град, на южния бряг на Дунав в северозападна България, чиято култура е на кръстопът, повлияна от изток и запад. Източното влияние се изразява в надписите върху метал, поставяни върху текстил, характерни за Османската империя и в частност за Балканите, както и в лалето, част от флоралния мотивът, което е било една от емблемите на султана. Западното влияние се долавя във формата на короната-наподобяваща тази на Австрийската империя.
Обичайна практика е при надписите, които посвещават, дарителите да избират определени стихове. Обикновено изборът не е произволен и служи, за да припомни дадено събитие или разказ, които дарителят приема, че са важни. 

еврейски килим
Надписът, изписан отгоре, не е изключение. Съдържа цитат от Псалма "Господ е пазач”. Може да се интерпретира като прост довод Господ да запази семейството и общността или като благодарствена молитва. Все пак възможно е Абрахаам Ашкенази да е целял с избора на стих да вложи специално персонално значение, което да се отнася към събитие станало през 1800 година. Стихът може да разкрие персонално значение /отношение/, оповестено в предговора на две книги, които Ашкенази е помогнал да бъдат публикувани преди посвещението на молитвения килим. В благодарност на Кеман Соле, публикувана през 1798 от неговия побратим Раби Джешуар син на Моше Ели, отбелязан като Абрахаам Ашкенази. 

еврейски килим
Kokhava di-Shavit,публикуана 1799г., написана от Раби Елиа , син на Абрахам Вентура, който стоял начело на…… (kole), се отнася към Абрахаам Ашкенази. Допълнителното име Рафаел също е отбелязано на килима. Според историята, Саломон Росанис, Рафаел /излекуван от Господ/ е добавено към името на Ашкенази след като той е излекуван от тежка болест. Тази история допълнително е потвърдена в Kokhava di-Shavit: “Цялото му тяло, цялото му богатство и справедливост на съда „. Цитатът загатва еврейското тълкуване на Генезис 33:18. Когато Якоб идва в града на Shechem ”цял в тялото си”, след като е излекуван от своето накуцване и даващ подаръци на Есаи. Така , че въз основа на цитата, може да се приеме, че Ашкенази се е възстановил от тежка болест и е ползвал своята духовна щедрост. Възможно е Ашкенази да е посветил молитвения килим на своето скорошно оздравяване.
Освен това, е възможно Ашкенази също да е искал да насочи вниманието в текста към бедата на еврейската общност във Видин, на която той също е служел. През лятото на 1799г, няколко месеца преди да посвети килима, Ашкенази е отговорен за ремонта на единствената синагога във Видин. Посветителския надпис на неговата синагога е открит по случайност, когато мраморна плоча, ползвана за рязане на халва в един от складовете във Видин се преобръща и се открива надписът.
Като на молитвения килим и по-късна публикация,Ашкенази вече се казва в посвещението Рафаел. Той също се титулова като „посредник” , вероятно като посредник при получаването на заем от местната власт за ремонт на синагогата.
Postcard Monastir gate
Реиновацията е определена на надписа като „поправка на нарушенията”, които със стиха „Господ пазител” могат да бъдат отнесени към серия от ужасяващи събития във Видин и околностите му, в последствие на които общността жадувала за чудотворна божествена намеса.
Видин като гео-стратегическа локация е имал военно и икономическо значение, което е привличало отоманците, влахите и австрийците, които се опитвали да нахлуят в него и да го завладеят. Местната еврейска общност е била създадена вероятно през 2 век, което е документирано през 11-12 век. Ремонтът на синагогата от Ашкенази е строго свързан с исторически събития, които се случват в града по това време. Възможно е синагогата да е повредена от австрийска бомбардировка по време Австро- Турската война през 1787-1792. Правдоподобно е също това да е свързано със злините, причинени от владетеля на Видин Осман Пазвантоглу, който се иска да се отдели от империята. Пазвантоглу води малка военизирана армия от бунтовници, наемници и еничарски войски, които открито се противопоставят на новия реформаторски ред на централната власт в Истанбул и нападат и опустошават големи райони в България, Сърбия и Влахия. Завладяването на местната власт е характерно за упадъка на османската власт през 18 век, особено в периферните райони, част от които е България.
Пазвантоглу се е отнасял добре към местната еврейска общност, сведение за което е фактът, че е евреин е негов министър на финансите, както и също, че евреинът-лекар на Пазвантоглу е спасявал живота му след опит на султанската власт да го убие с меч, намазан с отрова.
В следствие на дългата борба с Истанбул, за властта на Пазвантоглу е имало застрашаващи последици. След опит да завладее отново Видин и убие Пазвантоглу през 1796 година, султанът прави втори опит през 1798 година. Негова армия 
блокира града откъм Дунав и е възможно по време на тази блокада да е повредена синагогата. Блокадата е отменена през октомври 1798г. , поради необходимостта да отклони сили към завладения от Наполеон Египет. Поради тези обстоятелства султанът е принуден да признае официално властта на Пазвантоглу. Противно на очакванията на султана, че почетната титла „Паша с три конски опашки”, ще ограничи набезите на Пазвантоглу и ще го окуражи към омиротворяване, това не се сбъднало. Пазваноглу само манипулирал ситуацията в своя изгода- като лоялен съюзник на султана или бунтовник.
Postcard Monastir gate
В годината „Господ пазител”- 1800г. нестабилността на региона достига до нов предел.
Евреите се надяват на спасение и повече права в резултата на битките между Пазвантоглу и други двама местни управници в Северна България.
Текстът върху молитвеният килим свидетелства за културни и исторически събития. Той обединява персоналните надежди на Абрахаам Ашкенази и желанието на общността за освобождение.

Превод Анжела Каменова

Добави във

Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Technorati Submit to Twitter Submit to LinkedIn
Pin it


Радио Гама
Pin it

Дарение

Подкрепа за сайта
Paypal

Исторически календар

Знаете ли, че ....

Емайл за Новини

Име:
Email:

Коментари

Казанлък :: Студентски град :: Варна Online :: kazanlak.com :: резерват северозапад :: снимки и картинки ::targovishte.com :: Обувки Мегияс :: Психолог онлайн :: Take.bg :: Новини Бургас :: Спортни новини от Плевен
Vidin-online.com благодари на :
Краси Каменов, Тодор Цеков, Десислава Димитрова, Радио Фокус, Радио Гама, Ина Тонина, Вестник НИЕ, Вестник Видин